Svečano predstavljene dubovačke orgulje

Izradio ih je karlovački graditelj orgulja Heilinger (1797.-1872.), a zanimljivo je da je isti graditelj koji je prije 160 godina, 1857. godine, sagradio orgulje ujedno i graditelj orguljskog pozitiva u prvoj polovici 19. stoljeća koji je obnovljen u svibnju 2017. godine u Umjetničkoj radionici Heferer. Zanimljivo je da se oba od četiri instrumenta istog graditelja nalaze upravo u župnoj crkvi Blažene Djevice Marije Snježne, što ju čini jedinstvenom u Europi

Autor: Monika Pranjić

Pavao Mašić. Karlovac, 30. 9. 2017. Foto: Dinko Neskusil

U ispunjenoj karlovačkoj župnoj crkvi Blažene Djevice Marije Snježne za svečane svete mise koju je u četvrtak predvodio doktor znanosti Denis Barić, tajnik Druge sinode Zagrebačke nadbiskupije i ceremonijar zagrebačke katedrale, u koncelebraciji s domaćim župnikom monsinjorom Antunom Senteom mlađim, rektorom Nacionalnog svetišta Svetog Josipa, monsinjorom Marinkom Mlakićem, generalnim vikarom Šibenske biskupije, prečasnim Matijom Pavlakovićem, rektorom Međubiskupijskog sjemeništa u Zagrebu, te svećenicima karlovačkog dekanata, upriličena je kolaudacija i blagoslov orgulja autora Johanna ili Ivana Heilingera koje je “oživio” splićanin Philipp Amon Polić, nakon što su ih mnogi organolozi proglasili neupotrebljivim. Svečano misno slavlje animirao je zbor NaSveJaK pod ravnanjem Jelene Mužar Smenderovac, voditeljice i solistice-sopranistice uz orguljsku pratnju Krešimira Klarića, dubovačkog orguljaša.

S obzirom da sakralna glazba ima veliko značenje u liturgiji u Crkvi, daje sjaj svetim činima, u praksi je Crkve da se nove ili novoobnovljene orgulje u bogoslužnom prostoru blagoslove. Taj se obred naziva i kolaudacija orgulja (lat. collaudatio – hvaljenje, pohvala), a vidljivi je znak ostvarenja posvećenja ljudi u Kristu za slavu Božju.

Orgulje u crkvi Blažene Djevice Marije Snježne izradio je karlovački graditelj orgulja Heilinger (1797.-1872.), a zanimljivo je da je isti graditelj koji je prije 160 godina, 1857. godine, sagradio orgulje ujedno i graditelj orguljskog pozitiva u prvoj polovici 19. stoljeća koji je obnovljen u svibnju 2017. godine u Umjetničkoj radionici Heferer. Zanimljivo je da se oba od četiri instrumenta istog graditelja nalaze upravo u župnoj crkvi Blažene Djevice Marije Snježne, što ju čini jedinstvenom u Europi.

U prigodnoj propovijedi Barić je protumačio evanđeoski tekst koji je povodom blagdana svetog Andrije govorio o Kristu koji poziva svakog čovjeka da krene za Njim te upozna istinsku Radost navodeći primjere života ljudi koji unatoč stečenim mnogim materijalnim i drugim dobrima nisu sretni. Tajnik Barić pozvao je sve prisutne da kao i Šimun zvan Petar te brat mu Andrija dopuste Kristu da promijeni njihove živote i učini ih ribarima ljudi.

Pri samom kraju euharistijskog slavlja uslijedio je svečani blagoslov orgulja po rukama predvoditelja misnog slavlja.

Nakon misnog slavlja maestro i virtuoz, poznati hrvatski čembalist i orguljaš Pavao Mašić, izvanredni profesor na Muzičkoj akademiji u Zagrebu svima prisutnima priredio je opsežni koncertni program kao vrhunac kolaudacije povodom 160. obljetnice dubovačkih orgulja.

Prije samog početka koncerta Mašić je prisutnima predstavio i prikazao mogućnosti sviranja na orguljama uz kratak uvod i objašnjenja upoznavši publiku sa svakim od sedam registara.

Prije svakog odsviranog djela je kratko upoznao slušaoce s razlogom zbog kojeg je izabrao upravo to djelo te ispričao kratku crticu iz života skladatelja čije je djelo glazbeno interpretirao.

Fantazija i fuga u B-duru, op.18/6, jedno od najpoznatijih djela francuskog kompozitora, orguljaša i pijanista Alexandrea Pierrea Françoisa Boëlya (1785.-1858.) otvorila je koncert u dubovačkoj župnoj crkvi. Utjecaj Johanna Sebastiana Bacha, na čijim djelima počiva veliki dio formiranja ovog samoukog skladatelja, vidljiv je i u ovom djelu kojeg krasi umjetnost pokreta i nemira, puno kontrasta u tempu i dinamici, te motoričan karakter osobito naglašen u “Allegru” dijelu, kojeg karakterizira podizanje basova u blistavom otvaranju raskošnosti i nizanju tonova dekorativnog karaktera nakon kojeg je slijedio “Moderato” dio, ozbiljnijeg karaktera. Mašić je svojom fantastičnom izvedbom snažno dočarao razvoj melodije, a osjećaj harmonije ispunio je svaki kutak dubovačke župne crkve.

Talijanski skladatelj franjevac konventualac Giovanni Battista Martini (1706.-1784.), orguljaški uzor jednom od najvećih skladatelja svih vremena, Wolfgangu Amadeusu Mozartu, skladatelj kompozicije “Adagio u D-duru” u dubovačkoj ljepotici, crkvi Gospe Snježne, pružila je smiraj duše preko čarobnih Mašićevih prstiju. Polagani tempo ovog stavka donešen je prekrasno oblikovanim plemenitim tonom sakralnog karaktera rasplamsavajući osjećaj pobožnosti u srcu svakog slušaoca.

Sljedeće djelo talijanskog romantičarskog orguljaša i kompozitora Giovannija Morandia (1777.-1856.), “Rondo s imitacijom zvončića” zvučalo je čarobno, bajkovito, nevino, zavodljivo i razigrano pružajući osjećaj radosnog klicanja.

Profesor Mašić u perfektnoj izvedbi talijanskog baroknog kompozitora Tomasa Albinonija (1671.-1751.), “Adagio u g-molu” u obradi Rema Giazzota, načinom na koji je odsvirao spomenuto djelo u publici je izazvao stav poniznog divljenja. Mističnost ove skladbe leži u nepredvidljivosti strukture ritma i melodije. Bogatstvo detaljima i pojačanje intenziteta navjestilo je moćan završetak Albinonijevog djela.

Ovaj velebni koncertni program završio je skladbom “Toccata alla fuga u g-molu” domaćeg skladatelja Franje Dugana (1874.-1948.) koji je, po Mašićevim riječima, također bio orguljaš u crkvi Svetog Marka na Gornjem gradu, a skladba je odrazila impozantnu atmosferu u veličanstvenoj dubovačkoj župnoj crkvi BDM Snježne. Čudesnom svirkom Mašić je kroz Duganovu Toccatu iskazao kraljevsku moć orguljskog zvuka orgulja – kraljice instrumenata.

Nakon gromoglasnog aplauza sopranistica Elena Roce, uz orguljsku pratnju svoga profesora na Muzičkoj akademiji Mašića, počastila je publiku još jednim dodatkom koji se nije nalazio na programu, skladbom francuskog kompozitora Charlesa Françoisa Gounoda “Ave Maria”. Hvalospjev Blaženoj Djevici Mariji u istomenoj župnoj crkvi označio je dostojanstveni završetak koncerta povodom 160 godina dubovačkih orgulja.

Opravdano ispraćen ovacijama oduševljenja Mašić, vrhunski glazbenik naše domovine, svojim nastupom povodom velike obljetnice dubovačkih orgulja darovao je svima okupljenima istinski duhovni i umjetnički doživljaj.

Dodajmo ovome da je prije samog koncerta monsinjor Sente predstavio ilustriranu knjižicu na 44 stranice “160 godina dubovačkih orgulja” koju je i sam uredio, u kojoj donosi važne podatke o liturgijskoj glazbi u Karlovcu na Dubovcu. Tom je prigodom zahvalio svim donatorima koji su omogućili obnovu ovog vrijednog instrumenta kao i sudionicima svečanosti kolaudacije među kojima su bile članice redovničke Družbe Kćeri Božje Ljubavi kao i vjernici laici koji su u proteklim godinama vodili dubovačke crkvene zborove ili ih na orguljama pratili.

Graditelju orgulja Poliću je u znak zahvalnosti za obnovu Rektor je uručio medalju svetog Josipa izrađenu povodom 330. obljetnice izbora svetog Josipa za zaštitnika Hrvatske te prečasnom Alojziju Burji prigodom doprinosa u realizaciji obnove novoobnovljenih orgulja.